نامه اعتراضی داوطلبین بومی آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۰ سیستان و بلوچستان به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی
- شناسه خبر: 18192
- تاریخ و زمان ارسال: 30 بهمن 1400 ساعت 9:47
- بازدید : 38 بازدید
- نویسنده: نویسنده
به گزارش بلوچ پرس، داوطلبین بومی آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی ۱۴۰۰ استان سیستان و بلوچستان با ارسال نامه ای اعتراضی به مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نسبت به تبعیض سستماتیک در آزمون اخیر واکنش نشان دادند و خواستار پیگیری این موضوع شدند.
متن این نامه که نسخه ای از آن به پایگاه خبری و اطلاع رسانی بلوچ پرس ارسال شده است به شرح ذیل می باشد:
جناب آقای دکتر عبدالناصر درخشان
ریاست محترم مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
احتراما ضمن آرزوی توفیق الهی، پیرو انتشار دفترچه نهمین امتحان استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی کشور متاسفانه
بر خالف انتظار، مفاد و بندهایی در آن ذکر شده است که نماد بارز بی عدالتی برای داوطلبان استان پهناور سیستان و بلوچستان
میباشد که سبب تقویت حس تبعیض اجتماعی در بین سیل عظیم فارغ التحصیالن دانشگاهی گردیده است. با توجه به محرومیت
منطقه، جوانی جمعیت، نبود صنایع مادر، پایین بودن میزان اشتغال فارغ التحصیالن دانشگاهی در این استان، خواهشمندیم نسبت
به رفع و اصالح مواردی که در زیر عنوان شده است تا حد امکان پیگیرهای الزم را انجام دهید.
۱- قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
قانونی تحت عنوان حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در صفحه ۵ دفترچه راهنما قسمت ج ردیف ۳ گنجانده شده است که بیان
میدارد : به ازای تاهل و نیز هر فرزند ۲ درصد، مجموعاً حداکثر تا ۱۰ درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی داوطلب اضافه میشود،
که متاسفانه در ادامه بعنوان تذکر چنین می آورد: امتیازات مطروحه در بند فوق الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان
محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، باالی ۵/۲( دو ونیم( نباشد و مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعالم رسمی وزارت کشور در زمان
برگزاری امتحان مشترک میباشد و نیز تبصره ۴ صفحه ۳ بیان می دارد: به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند یک سال به سقف
محدوده سنی داوطلب که در متن دفترچه راهنمای امتحان مشترک فراگیر درج گردیده اضافه خواهد شد . حداکثر سنوات قابل
افزایش برای تاهل و داشتن فرزند پنج سال میباشد. امتیازات فوق الذکر مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه
داوطلب یا فرزند باالي ۵/۲( دو ونیم( نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری آخرین اعالم رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان
مشترک فراگیر میباشد.
با توجه به تعاریف فوق متاسفانه یا خوشبختانه طبق آخرین اعالم رسمی وزارت کشور)ثبت احوال( در تمام شهرستانهای استان
سیستان و بلوچستان نرخ باروری باالی ۴/۳( سه و چهاردهم( می باشد . این به معنای آن است که هیچ داوطلب سیستان و بلوچستانی
مشمول این امتیازات نمی شود و جالب تر اینکه تمام استان های کشور بغیر از سیستان و بلوچستان دارای نرخ باروری پایین تر از
۵/۲( دو نیم( می باشند.
۲- تاریخ فراغت از خدمت و تحصیل واجدین شرایط ثبت نام
آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بواسطه کمبود نیرویی که دارد باالترین آمار جذب نیروی انسانی تحت عنوان سرباز
معلم در کشور را به خود اختصاص داده است. تاریخ فراغت از خدمت سرباز معلم هایی که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مشغول
به کار شده اند ۰۱/۰۴/۱۴۰۱ می باشد و نیز تاریخ فارغ التحصیلی دانشجویانی که ترمآخر کارشناسی می باشند نیز۰۱/۰۴/۱۴۰۱
می باشد . با توجه به صفحه ۱۰ بند ۱ بخش هفتم دفترچه راهنما مالک ثبت نام در این آزمون سه ماه پس از آخرین روز ثبت نام
یعنی تاریخ ۰۱/۰۴/۱۴۰۱ می باشد . با توجه به این موضوع عمال سرباز معلمین و دانشجویان ترم آخر بخاطر ۲۸ روز واجد شرایط
شرکت در این آزمون نمی شوند . این در حالی است که شروع به کار قبول شده های آزمون آموزش و پرورش قاعدتا باید ۰۱/۰۷/۱۴۰۱
باشد که شروع سال تحصیلی است یعنی عمال خیل عظیمی از فارغ التحصیالن استان سیستان و بلوچستان از شرکت در این ازمون
و رقابت با سایر داوطلبان محروم شده اند که با یک تدبیر ساده و تمدید شرایط آزمون از ۳ ماه پس از آخرین روز ثبت نام به ۴ ماه
پس از تاریخ آخرین روز ثبت نام می توان امید و امیدواری را به بسیاری از واجدین شرایط هدیه داد.
۳- بومی بودن
مطابق با مورد ج تبصره بند ۳ صفحه ۲ دفترچه راهنما افرادی که محل تولد یا محل تحصیل مقاطع ابتدایی تا دبیرستان آنها در آن
شهر نبوده می توانند با ارائه استشهاد محلی بومی تلقی شوند و از امتیاز ۴/۱( یک و چهاردهم( بومی استفاده کنند . با این شرایط
عمال زمینه سوء استفاده افراد سودجو فراهم شده و همانند سنوات گذشته افرادی از استان های دیگر روانه سیستان و بلوچستان می
شوند و با رانت و نفوذ اقدام به تهیه استشهاد محلی مینمایند و با جعل این مدرک، بومی شهرستان تلقی می شوند و از امتیاز ۴/۱
)یک و چهاردهم( بومیان به راحتی استفاده میکنند .متاسفانه اکثر قریب به اتفاق قبول شده های غیر بومی پس از قبولی در شغل
مورد نظر در اولین فرصت ممکن تقاضای انتقالی به استانخود می نمایند و با وجود تعهد ۱۰ ساله به راحتی موفق به اخذ انتقالی
قبل از اتمام تعهد می شوند. متاسفانه سازمان سنجش و سازمان و اداری و استخدامی کشور وحدت رویه ای در خصوص بومی بودن
ندارند و همیشه با تصمیم های اشتباه نه تنها سبب تضرر داوطلبان بومی شده بلکه با تصیماتشان با وجود تزریق نیرو، هیچ گاه
مشکل کمبود نیروی ماندگار در استان سیستان و بلوچستان مرتفع نمی شود . لذا برای جلوگیری و سوء استفاده از این بند پیشنهاد
می گردد مالک های بومی گزینی برای سیستان و بلوچستان به شرایط مشابه آزمون مشترک دوره چهارم که به شرح زیر بود تغییر
یابد تا جلوی هرگونه سوء استفاده احتمالی گرفته شود:
۱- محل تولد داوطلب با شهرستان یا استان مورد تقاضا یکسان باشد.
۲- سابقه ۴ سال تحصیل متناوب یا متوالی در یکی از مقاطع تحصیلی )ابتدایی، متوسطه، دانشگاه( در شهر مورد تقاضا را داشته
باشد.
۳- داوطلب یا والدین او سابقه چهار سال بیمه در شهرستان مورد درخواست داشته باشد.
۳ موردی که مطرح شد به هیچ عنوان قابلیت جعل شدن ندارند و با این شرایط جلوی هر گونه سوء استفاده احتمالی گرفته میشود.
۴- ضرایب
مطابق با مورد ج بند ۲ صفحه ۵ دفترچه راهنما در سنوات و آزمونهای گذشته عالوه بر ضریب بومی شهرستان۴/۱b( یک و چهاردهم(، ضریب بومی استان ۲/۱( یک و دو دهم( هم در نظر گرفته شده بود که متاسفانه در این آزمون ضریب ۲/۱( یک و دو دهم( بومی
استان حذف گردیده است. بعنوان مثال یک بومی شهرستان خاش تمایل به استخدام در شهرستان تفتان که چسبیده به خاش می
باشد را داشته باشد نمره آن همانند شخصی که ساکن تهران یا مشهد است سنجیده می شود که الزم است همانند مفاد چهارمین
آزمون مشترک دستگاههای اجرایی به شرح زیر اصالح و لحاظ شود :
ضریب ۴/۱( یک و چهاردهم( برای داوطلبان بومی شهرستان ، ضریب ۲/۱( یک و دو دهم( برای داوطلبان بومی استان و ضریب ۱
برای داوطلبان سایر استانها
۵- سهمیه هاي قانونی
طبق بند الف صفحه ۴ دفترچه راهنما افراد واجد شرایط ایثارگری بدون بومی گزینی با هم رقابت خواهند کرد بعنوان مثال بومی استان یا
شهرستان دارای سهمیه ایثارگری با فرد غیر بومی استان که یک شغل محل انتخاب کرده اند یکسان سنجیده خواهند شد با توجه به اینکه غالب
نیروهای غیربومی در ابتدای امر بنا به دالیل مختلف به دنبال انتقال به استان خود می باشند می طلبد با تدبیر مناسب اولویت به نیروهای بومی
داده شود چرا که برای همیشه در استان ماندگار خواهند بود یا اینکه در صورت خالی ماندن ظرفیت سهمیه دار آن شغل به سهمیه آزاد برای
بومی ها اختصاص یابد )مقصد و مراد ما از بومی، نیروی ماندگادر در استان است(
مطابق با جداول شغل محل ها اکثرا مشاغل تک ظرفیتی به سهمیه های ایثارگری و معلولین اختصاص داده شده است لذا می طلبد سهمیه
ایثارگری و معلولین در جایی اختصاص یابد که ظرفیت آن شغل محل بیشتر از یک باشد و به نوعی فرصت مساوی برای داوطلبان آزاد و دارای
سهمیه دار یکسان باشد.
۶- ظرفیتها
به استناد صفحه ۹ ، بخش ۶ مورد ج دفترچه راهنما برخالف سایر استان ها غالب دستگاههای اجرایی استان سیستان و بلوچستان با ۵ برابر
ظرفیت به مرحله مصاحبه معرفی می شوند که متاسفانه در این شرایط اختیار مصاحبه کننده های دستگاههای اجرایی بسیار باال می رود و
احتمال وجود روابط و نفوذ در تصمیم آنها همانند سنوات گذشته احساس می شود .
می طلبد همانند سایر استان ها تمام مشاغل سیستان و بلوچستان ۳ برابر ظرفیت معرفی شوند تا حق داوطلبانی که نمره کتبی باالیی آورده اند در مرحله مصاحبه ضایع نشود.
رونوشت:
-جناب آقای معین الدین سعیدی نماینده محترم چابهار، نیکشهر، کنارک، دشتیاری، قصرقند و زرآباد در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه
-جناب آقای ملک فاضلی نماینده محترم سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه
-جناب آقای اسماعیل حسین زهی نماینده محترم خاش، میرجاوه، تفتان و بخش های کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه
-جناب آقای فداحسین مالکی نماینده محترم زاهدان در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه
-جناب آقای سرگزی نماینده محترم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه
-جناب آقای شهریاری نماینده محترم زاهدان در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه
-جناب آقای دهمرده نماینده محترم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تا حصول نتیجه