امام جمعه اهل ست زاهدان: ﺗﻮﮐﻞ ﺑﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻣﺰ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺑﻮﺩ
- شناسه خبر: 17519
- تاریخ و زمان ارسال: 16 خرداد 1394 ساعت 8:08
- بازدید : 22 بازدید
- نویسنده: نویسنده
به گزارش بلوچ پرس، ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﻌﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺍﺑﺮﺍﺯ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ: ﻗﯿﺎﻡ ۱۵ ﺧﺮﺩﺍﺩ ﺳﺮﺁﻏﺎﺯ ﻗﯿﺎﻡ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻫﻤﺖ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩﺍﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺎﻻ ﺑﻮﺩ. ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻣﺎ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺍﺧﯿﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺖ ﻣﺴﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻭ ﻣﻠﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺳﺒﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﺑﺮﺧﯽ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯼ ﺭﻫﺒﺮ ﻓﻘﯿﺪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ: ﺗﻮﮐﻞ ﺑﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻭﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯾﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺑﻮﺩ. ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺨﻨﺎﻥﺷﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﺎﻡ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺍﺳﻢ ﻏﯿﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﮔﺮﻓﺖ. ﺩﻭﻣﯿﻦ ﻭﯾﮋﮔﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻭ ﺍﺗﮑﺎ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﺩﺳﺖﺧﺎﻟﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺍﻣﺎﻡ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺩﺭ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺧﻮﯾﺶ ﺍﻗﺸﺎﺭ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻠﺖ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ.
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﻤﯿﺪ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻓﺰﻭﺩﻧﺪ: ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎ ﺗﻮﮐﻞ ﺑﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ﻭ ﺭﻭﺳﯿﻪ [ ﺷﻮﺭﻭﯼ ] ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻗﺪﺭﺕﻫﺎﯼ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺑﺎﯾﺴﺘﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺗﺎ ﺩﻧﺪﺍﻥ ﻣﺴﻠﺢ ﺭﺍ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﯾﮏ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺑﻮﺩ . ﺑﯿﺪﺍﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕ ﺳﺮﻧﮕﻮﻧﯽ ﯾﮏ ﺭﮊﯾﻢ ﻻﺋﯿﮏ ﻭ ﻏﯿﺮﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺭﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﯾﮏ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺣﺴﺎﺱ ﻭ ﻣﻬﻢ ﺍﺯ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻗﻢ ﺯﺩ . ﻟﺬﺍ ﯾﺎﺩ ﻭ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﻫﻤﻪ ﻣﻠﺖ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺯﺍﺩﮤ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﯽﻣﺎﻧﺪ .
* ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺻﺎﺩﺭ ﮐﺮﺩﻧﺪ
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﻤﯿﺪ ﺿﻤﻦ ﺗﺎﺋﯿﺪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻣﻬﻤﺎﻥ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺍﯾﻦ ﻫﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﺯﺟﻤﻌﻪ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ، ﺣﺠﺖﺍﻻﺳﻼﻡ ﺩﺍﻧﺸﯽ، ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻋﺪﻡ ﺗﺒﻌﯿﺾ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﻣﺎﻡ، ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ: ﻫﻤﺎﻥﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺣﺠﺖﺍﻻﺳﻼﻡ ﺩﺍﻧﺸﯽ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻫﯿﭻ ﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﯿﻦ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺒﻮﺩ . ﺯﻣﺎﻧﯽﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﺰﯾﺰ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺩﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﻗﻠﺐ ﺷﻬﯿﺪ ﺭﺟﺎﺋﯽ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﺴﺘﺮﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﺰﯾﺰ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺭﺳﯿﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺭﮊﯾﻢ ﺷﺎﻫﻨﺸﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺟﺎﺯﻩٔ ﺳﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﺍﺷﮑﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻣﺴﺠﺪﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺍﻣﺎﻡ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ ﭼﻘﺪﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺴﺠﺪ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﯾﺪ؟ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻌﺰﯾﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ۱۰ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺘﺮﻣﺮﺑﻊ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﭘﻨﺠﮕﺎﻧﻪ ﻭ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﻋﯿﺪﯾﻦ، ﻫﺘﻠﯽ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺴﺎﺯﯾﻢ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎ ﻣﯽﺁﯾﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﻫﺘﻞ ﻧﻤﺎﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ .
ﺧﻄﯿﺐ ﺟﻤﻌﻪ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻓﺰﻭﺩﻧﺪ: ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﻋﻄﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻦ ﺭﺍ ﺻﺎﺩﺭ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪ . ﺧﺒﺮ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﮐﺜﯿﺮﺍﻻﻧﺘﺸﺎﺭ ﭼﺎﭖ ﺷﺪ . ﻟﺬﺍ ﻣﺎ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺠﺪ ﮐﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ . ﺳﺎﺧﺖ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﺎﯾﻪ ﻋﺰﺕ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻭ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪﯼ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﯿﻌﻪٔ ﻣﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮐﺜﺮﯾﺖ ﮐﺸﻮﺭ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺭﺍﺳﺘﺎﯼ ﻭﺣﺪﺕ ﻭ ﺍﻧﺴﺠﺎﻡ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻭ ﻣﻬﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ .
ﻣﺪﯾﺮ ﺩﺍﺭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩﻧﺪ: ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﺣﻠﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺯﻣﺎﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﺎﮔﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﯾﻌﻨﯽ ﺁﯾﺖﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﻈﻤﯽ ﺧﺎﻣﻨﻪﺍﯼ، ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻌﻈﻢ ﺍﻧﻘﻼﺏ، ﺳﭙﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺭﺍ ﻗﯿﺎﺩﺕ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ . ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻫﻤﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﯿﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻥ ﺩﻧﯿﺎ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﻏﺮﯾﻖ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﺪ .
* ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺭﺍ ” ﺍﺣﯿﺎﮔﺮﯼ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻧﺒﯽ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭ ﺳﻠﻢ ” ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﻤﯿﺪ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺨﺘﺼﺮﯼ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ: ۱۵ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﯿﻌﻪٔ ﻣﺎ ﺳﺎﻟﺮﻭﺯ ﻭﻻﺩﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﯼ ﺍﺳﺖ . ﻟﺬﺍ ﺑﻨﺪﻩ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻤﻼﺗﯽ ﺭﺍ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻭ ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﻭ ﺍﻫﻞﺗﺸﯿﻊ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﯿﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﻢ .
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺧﺎﻃﺮﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩﻧﺪ: ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺟﺰﻭ ﻣﺸﺘﺮﮐﺎﺕ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﯿﺪ ﺍﺷﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺩﻻﻻﺗﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﻣﺎ ﺫﮐﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠّﻢ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺠﺪﺩﯾﻦ ﻭ ﺍﺣﯿﺎﮔﺮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺩﯾﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﻭ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﻑ ﻣﯽﺁﯾﺪ .
ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﻤﯿﺪ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ: ﻋﻘﯿﺪﻩ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﺷﯿﻌﻪٔ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺩﺭ ۱۵ ﺷﻌﺒﺎﻥ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻫﻨﻮﺯ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﻧﺸﺪﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺗﻮﻟﺪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺁﻥﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽﻫﺎﯼ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻧﺒﻮﺕ ﻣﺘﻮﻟﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ .
ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺩﺍﺭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﺯﺍﻫﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ «ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﻂﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ » ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ : ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ . ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺿﻌﯿﻒ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖﻫﺎﯼ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺻﻔﺎﺕ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻬﺪﯼ ﺑﻪ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺿﻌﯿﻒ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﯿﻢ، ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺻﺤﯿﺢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺿﻌﯿﻒ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼﺋﻢ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﻫﻢ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ .
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺍﻓﺰﻭﺩﻧﺪ : ﺑﺮﺧﯽ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ . ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ « ﻻﻣﻬﺪﯼ ﯾُﻨﺘﻈﺮ، ﺑﻌﺪ ﺍﻟﻨﺒﻲ ﺧﯿﺮﺍﻟﺒﺸﺮ » ﻧﻮﺷﺘﻪﺍﻧﺪ . ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻣﻬﺪﯼ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺖﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺍﺳﺖ .
ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮﺩﻧﺪ: ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠّﻢ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻧﺒﻮﺕ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﺻﻠﯽﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪﻭﺳﻠﻢ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﯾﮏ ﻣﺠﺪﺩ ﺍﺳﺖ . ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﺳﻨﯽ ﻣﺘﻔﻖﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺒﻮﺕ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﺳﻠﺴﻪٔ ﻭﺣﯽ ﻣﻨﻘﻄﻊ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﻟﺬﺍ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﺍﻩ، ﻣﺴﯿﺮ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﻧﯿﺰ ﺩﯾﻦ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻭ ﻣﯿﺎﻧﻪﺭﻭﯼ ﺍﺳﺖ . ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﯾﻂ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﺮﺩﻭﺩ ﺍﺳﺖ .